donderdag 14 oktober 2010

Keurige fietsbellen

Tijdens de ouderavond op school (die overigens meer leek op een demonstratieavond van het nieuwe digitale schoolbord) kondigde Bastiaan’s meester aan dat de kinderen dit jaar ook praktijk-verkeerslessen krijgen en dat daarvoor de fietsen pico-bello in orde moeten zijn.

Toen we vorige week naar m’n ouders in Zwijndrecht fietsten, ontdekten we dat dat betekent dat Bastiaan's fietsbel moet worden vervangen. Het emplaar dat nu op zijn stuur zit maakt geen enkel geluid meer. En al fietsend over de Brienenoordbrug herinnerde ik me wat mijn vader nog niet zo lang geleden vertelde.

Na de oorlog reed hij op een oude legerfiets. Zo’n stevig, groen gevaarte zonder wat voor luxe of franje danook. Op één ding na: op het stuur zat een fraaie bel met een afbeelding van een keurig gesoigneerde heer en dame. Omdat dat nogal een contrast was met de stoere fiets vroeg mijn toen nog jonge pa aan zijn vader wie op dat plaatje waren afgebeeld. M’n opa had natuurlijk ook geen idee en antwoordde (waarschijnlijk achteloos) dat dat plaatje van de fietsenmaker was.

Een poosje later sprak een oudere heer mijn vader aan. De man vond dat hij zo’n stoere fiets had. En wat een mooie bel met een leuke afbeelding erop. ‘Wie zijn die dame en heer ?’ had de man gevraagd. ‘Dat zijn de fietsenmaker en zijn vrouw…’, antwoordde mijn vader.

Deze week maar eens kijken voor een bel voor Bastiaan's fiets. Stijlvolle bellen met afbeeldingen van keurige heren en degelijke dames - zoals tijdens mijn vader’s jeugd - zijn er niet meer. Maar misschien zijn er met afbeeldingen van film- of popsterren als Shakira, Lady GaGa of een andere lelle-bel…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten