vrijdag 7 september 2007

Hoogte

Er was vroeger zo'n mop over een Belgische vrachtwagenchauffeur die met de bovenkant van z'n te hoge truck vastzat onder een viaduct. Toen een Hollander hem adviseerde de banden te laten leeglopen, antwoordde de Belg dat dat geen zin had, omdat z'n wagen aan de bóvenkant vastzat...


Een paar weken terug reed ik ergens midden in Frankrijk - met de caravan achter m'n auto - op een stil, smal bosweggetje op een bruggetje af, waarvoor zo'n bord stond dat aangaf dat deze verboden was voor voertuigen hoger dan 2 meter 20. En vlak voor de brug hingen van die roodwit-gestreepte balken op die maximum-hoogte. De brug zelf was van boven open, dus het bord stond er met name om te voorkomen dat er te zwáre voertuigen over zouden rijden (er blijkbaar van uitgaand dat hoge voertuigen per definitie zwaar zijn).
Ik had geen idee hoe hoog m'n caravan was, maar redeneerde dat dat al gauw in de buurt van de 2 meter 20 zou moeten zijn. Een grote vent als ik kan er immers ruim in staan en er hangen - om het een en ander soepel te laten voortbewegen - ook nog een paar wielen onder zo'n caravan.


Voor alle zekerheid stapten we uit, bekeken we de hoogte van de caravan en van de ijzeren rood-witte balken en concludeerden we dat het nét moest kunnen. Ik trok langzaam op, zag in m'n spiegels dat de caravan net onder het rood-wit-gestreepte doorschof en gaf wat meer gas..
En toen hóórden we een hoop herrie achter ons! KLAP-TGGGGG-BOEM-BENGERDEBENG !
Waren we even vergeten dat op het dak van de caravan een kachelpijpje stond. Dat werd met veel kabaal kapotgeslagen en werd achter ons op het asfalt gezwiept.


Haastig stapten we uit.. Even dachten we dat het dak van de caravan, als een soort van sardines-blikje, open was 'gerold'. Maar gelukkig viel het dus mee. Naast het pijpje was ook een klein licht- en ventilatiekapje van de caravan afgerukt.
Onderweg hebben boterhamzakjes dienst gedaan als kachelpijpje en licht-kapje en toen we twee dagen later weer in Nederland waren heb ik bij Vervat nieuwe spullen gekocht en gemonteerd.
De oude, kapotte spullen heb ik niet als souvenir bewaard, maar heb ik weggegooid. Ik had het pijpje trouwens ook aan Maarten kunnen geven..


Een tip voor de jongens van TomTom: zet voortaan ook dit soort info op jullie navigator a.u.b. Die mevrouw op m'n dashboard die me steeds naar links of rechts stuurt liet zich nu niet horen… Ze had ons toch even kunnen waarschuwen voor die brug!?